Umývanie motorového priestoru

Umývanie motorového priestoru je často diskutovaná téma, v ktorej sa názory dosť rôznia. Sme toho názoru, že z času na čas je vhodné tento úkon podstúpiť.  Vnímame to ako úplne bezpečné, za predpokladu dodržania základných zásad:

  1. Neumývať vysokým tlakom. Inými slovami nepoužívať vysokotlakové čističe (WAP), ale len tečúcu vodu. Úplne postačí záhradná hadica (s čistou vodou :-D ), prípadne improvizovane splní účel aj krhla. 
  2. Zakryť elektrické časti (napríklad alternátor, prípadne nechránené konektory, nechránená poistková skrinka a podobne) alebo sanie, ak by doň mohla natiecť voda. Účel splní aj obyčajný igelitový sáčok. 

Za bezpečné to považujeme najmä z týchto dôvodov:

  1. Mnoho vozidiel má len čiastočný spodný kryt motora alebo ho nemá vôbec. To v praxi znamená to, že sa voda do motorového priestoru počas používania dostane tak či onak. Z toho zas vyplýva to, že s tým inžinieri počítali a nemalo by to mať devastačné dôsledky. Súčasti, ktoré sú na vlhkosť citlivé budú utesnené (napríklad poistková skrinka, svetlomety a pod.). Vodeodolný však neznamená odolný voči tlaku vody, preto je veľmi dôležité pamätať na prvú zásadu a používať len tečúcu vodu.
  2. Vozidlá s kompletným krytom motora - ak máte celý motor zakrytovaný a aj napriek tomu je motorový priestor špinavý, s veľkou pravdepodobnosťou sa tam tiež vlhkosť a špina dostali. To znamená, že opäť je to dimenzované na vodu a vlhkosť (nie pod tlakom)
  3. Spoločnosť Autoglym je konzervatívna a investuje do vývoja svojich produktov mnoho úsilia a prostriedkov. Všetky prípravky sú vyrábané tak, aby ich dokázal použiť a dosiahnuť požadovaný výsledok aj neskúsený používateľ. Ak by bolo umývanie motora vysoko rizikové aj za predpokladu dodržania základných zásad, prípravok by bol určený len pre profi použitie.

Postup:

  1. Ako prvé je vhodné obhliadnúť si celý motorový priestor a pozakrývať citlivé časti igelitom, strečovou fóliou alebo niečim podobným. Citlivými časťami sa myslí napr. sanie ak je riziko, že by doň zašla voda, alternátor, nechránené elektrické diely. V našom prípade sme síce nezakrývali nič :-D , ale k tomu nabádať nebudeme.
  2. Ideálne je, ak je motor studený. Za predpokladu, že bol zahriaty na prevádzkovú teplotu, nechajte ho najprv vychladnúť. Ak bol studený a len ste museli auto posunúť, resp. prejsť ním pár metrov, nie je to problém. 
    Na horúcich povrchoch by sa čistič buď výrazne rýchlejšie odparoval (v horšom prípade ihneď), čo by bolo kontraproduktívne. 
  3. Predumytie, respektíve prvotný oplach vodou nie je potrebný. Ani v prípade výraznejšieho znečistenia. Pokojne môžete rovno nastriekať čistič motorov Engine and Machine Cleaner. Následne je vhodné špinu narušiť mechanicky, vo videu používame štetec Autoglym Hi-Tech Wheel Brush. Po mechanickom narušení by mala sa na danom mieste mala vytvoriť pena, následne prejdite na miesto vedľa. Takýmto spôsobom prejdite všetky potrebné plochy a záhyby, ale používajte dostatočné množstvo čističa, aby medzičasom na predošlých miestach čistič neuschol.
  4. Ak ste prešli štetcom všetky znečistené miesta, je na čase rozpustenú špinu opláchnuť. Opláchnite to prúdom čistej vody, nie tlakom. 
    Na miestach, kde sa voda nazbierala vo forme malých "mláčok" ju utrite handričkou. Neutierajte dosucha, len odstráňte nahromadenú vodu v záhyboch. Plastové diely neutierajte, nechajte ich mokré.
  5. Nastriekajte prípravok na ošetrovanie plastov Vinyl and Rubber Care na mokré plastové diely. Neutierajte, nerozotierajte, len nastriekajte a privrite kapotu. Nechajte prirodzene uschnúť (v závislosti od vonkajšej teploty, teploty motora a pod., +- pol hodinka).
  6. Po uschnutí len mikrovláknom prejdite plastové diely a jemne rozleštite prípravok, aby bol všade rovnomerne.
  7. Kochajte sa pohľadom na motor ako za nova :-)

Pozrite si naše zrýchlené video z umývania motorového priestoru: