Kontaminácia laku

V bežnom živote je viacero zdrojov kontaminácie laku a vyhnúť sa tomu nedá. Jediný spôsob je pravidelná dekontaminácia karosérie a jej následné ošetrenie voskom alebo konzervantom. Lak môže byť kontaminovaný napríklad:

  • kovovými čiastočkami (náletová hrdza)
  • organicky - živicou zo stromov
  • asfaltom (čierne bodky)

Náletová hrdza

Náletová hrdza, známa aj ako vzdušná hrdza, má viaceré zdroje pôvodu. Ide o drobné kovové čiastočky, ktoré vo všeobecnosti vznikajú pri trení kovu o kov. Vzdušnú hrdzu si vytvára aj väčšina vozidiel svojpomocne - brzdením, brzdový prach obsahuje aj kovové častice. Tie sa prúdom vzduchu zvíria a usádzajú sa na kolesách a karosérii. Okrem toho sú častým zdrojom náletovej hrdze napríklad vlaky - či už prechádzate v blízkosti trate, napríklad cez železničný priechod, nehovoriac o preprave vozidla autovlakom. Neposledným zdrojom sú rôzne fabriky a podobne.

Čím je náletová hrzda nežiadúca?

Drobné kovové čiastočky priľnú k laku a časom začnú oxidovať. V horšom prípade to môže postupom času viesť aj k vzniku lokálnej korózie (ak sa nejedná o plastový diel, samozrejme). Okrem toho môže mať zanedbaná náletová hrdza nežiadúce účinky pri leštení alebo voskovaní. Obvykle ide o ostré častice (častokrát aj mikroskopických rozmerov), ktoré budú pri pastovaní alebo voskovaní pôsobiť abrazívne a podpíšu sa pod vznikom letokruhov (tzv. swirls).
V neposlednom rade zanedbanie dekontaminácie má za následok slabší lesk karosérie a na svetlejších odtieňoch je častokrát aj priamo viditeľná v podobe oranžových bodiek.

Dekontaminovať karosériu nie je potrebné pred každým umývaním. Postačí párkrát do roka.

Odstránenie náletovej hrdze

Existujú dva spôsoby dekontaminácie od vzdušnej hrdze:

  • Chemická dekontaminácia prípravkom Autoglym Magma - prípravok, ktorý sa pri kontakte s kovovými čiastočkami zafarbí do purpurova. Veľmi ľahko teda zistíte, kedy účinkuje. Magma je pH neutrálna, je teda šetrná k laku a nenarúša vrstvu vosku alebo konzervantu. Môže sa nanášať aj na disky a okná. V prípade potreby je viac kontaminované miesta možné aj mechanicky narušiť napríklad štetcom, počas pôsobenia prípravku. Po pôsobení stačí opláchnuť čistou vodou a následne umyť šampónom.
  • magma-posobenie.jpg
  • Mechanická dekontaminácia "plastelínou" Clay zo setu Autoglym Clay Detailing Complete Kit, prípadne máme v ponuke aj len samostatnú "plastelínu" - Clay Bar 100g Liquid Elements. Tento proces si vyžaduje výrazne viac úsilia ako prvá možnosť chemickej dekontaminácie Magmou. Tiež hrozí vynechanie miest na karosérii - je potrebné prejsť karosériu "plastelínou" o veľkosti približne krabičky od zápaliek, miesto popri mieste. V porovnaní s Magmou si ale Clay poradí aj s inými druhmi kontaminácie. Je to teda univerzálnejší, ale pracnejší spôsob. Pred clayovaním je nevyhnutné auto najprv umyť!
  •  

Poznámka: Magmu je možné používať aj na dekontamináciu diskov, ale nie je to vyslovene čistič kolies. Ak máte záujem o dekontamináciu kolies samotných, na to máme pre tento účel 2 v 1 - penový čistič diskov Autoglym Wheel Cleaning Mousse, ktorý sa rovnako ako Magma, pri pôsobení s kovovými čiastočkami, zafarbí dočervena. Zároveň je to ale aj regulérny čistič diskov.

Kontaminácia asfaltom a živicou

Povedzme, že živici zo stromov sa dá vyhnúť výberom vhodných parkovacích miest. Asfaltovým čiastočkám sa už vyhnete ťažšie, ak sa auto aj reálne využíva. Či je to rozpálená asfaltka, čerstvo opravené výtlky alebo zaliaté špáry na ceste asfalt sa na karosériu chtiac-nechtiac určite dostane. Obzvlášť viditeľné je to na svetlých lakoch.
So živicou si poradíte aj Clayovaním (mechanická dekontaminácia), ale v horších prípadoch a pri asfaltových čiastočkách pomôže Autoglym Intensive Tar Remover. Okrem asfaltu si poradí aj s olejovými škvrnami a podobne.

Kontaminácia nových áut

Častokrát sa stretávame s názorom, že nové auto ešte nemalo kedy takéto nečistoty nachytať. Opak je však pravdou. Kým sa auto po vyrobení dostane k svojmu majiteľovi, čaká ho minimálne prevoz z fabriky do showroomu. Ten prebieha buď na kamióne, v horšom prípade aj vlakom. Ak si vyberiete nejakú skladovku, tá kľudne mohla stáť pol roka na parkovisku pri fabrike a ešte ako naschvál, hneď vedľa železničnej trate :-) . Môžete si byť teda 100% istí, že ak by ste postriekali auto Magmou priamo v showroome, určite sa zafarbí dočervena :-) Inými slovami - vzdušná hrdza bude určite už aj na zbrusu novom autíčku. Samozrejme, nie až v takom rozsahu ako napríklad na 5 ročnom neudržiavanom vozidle, ale bude.

Záver

Ako bolo spomenuté, náletovej hrdzi (a drobným čiastočkám asfaltu) sa počas použivania vozidla nevyhnete. V prípade zanedbania dekontaminácie môžu vzniknúť aj nepríjemnejšie následky (lokálna korózia), preto odporúčame pravidelne dekontaminovať. Zďaleka to nie je potrebné absolvovať pri každom umývaní. Minimálne však pred každým voskovaním. Zabezpečíte si tým aj lepšie priľnutie vosku a tým pádom lepšiu funkčnosť.