Leštenie auta - čo všetko budem potrebovať?

Vyleštenie laku karosérie je komplexný proces a rozhodne to nie je záležitosť na pár desiatok minút. V ideálnom prípade leštenie zahŕňa tieto kroky:

  1. Umytie a vysušenie
  2. Dekontaminácia laku (chemická a mechanická)
  3. Maskovanie
  4. Leštenie
  5. Konzervácia laku

Nižšie nájdete všeobecnejší sumár toho, v akých krokoch by leštenie malo prebiehať a aké vybavenie na to budete potrebovať. Postupy jednotlivých krokov s detailnejšími radami nájdete v samostatnom článku.

Umytie a vysušenie

Potrebné prípravky: vedro; šampón a prípadne aj aktívna pena; mikrovláknová/plyšová rukavica na umývanie alebo špongia; utierka na osušenie (uterák, jelenica, utierka Instadry a podobne).

V prvom rade je potrebné vozidlo dôkladne umyť a následne vysušiť. V prípade viac znečisteného auta je vhodné ho najprv spláchnuť aktívnou penou, aby ste si nepridali ďalšie škrabance na laku. Predtým, ako začnete auto umývať ručne (rukavicou alebo špongiou), je potrebné bezkontaktne odstrániť čo najviac hrubej špiny, ktorá by pri kontaktnom umývaní pôsobila na laku ako brúsny papier = ďalšie škrabančeky. 
V ponuke je viacero druhov šampónov, aj utierok na osušenie. V podstate ide len o osobnú preferenciu (napr. vysoko alebo slabo penivý šampón), rovnako aj pri utierkach. Niekto preferuje sušenie jelenicou, iný zas uterákom. My preferujeme uterák alebo utierku Autoglym Instadry :-)

Dekontaminácia

Potrebné prípravky: Autoglym Magma na chemickú dekontamináciu; clay ("plastelína) na mechanickú dekontamináciu; lubrikant (Autoglym Rapid Detailer)

Tejto téme sme sa venovali v samostatnom článku - kontaminácia laku a náletová hrdza. Odporúčame si ho prečítať celý, ale v krátkosti - na karosérii sa usádzaju častice, ktoré umytím neodstránite. Napríklad čiastočky asfaltu, živica, náletová hrdza (napr. zvyšky brzdného prachu a podobne). Tieto čiastočky je vhodné pred leštením odstrániť. Ak tento krok vynecháte, je možné, že leštením povolia, priľnú na kotúč a spôsobia na laku ďalšie nedokonalosti (letokruhy, škrabance).
Po tomto kroku (chemická dekontaminácia a clayovanie) je vhodné vozidlo opäť spláchnuť a vysušiť.


Maskovanie

Potrebné prípravky3M maskovacia páska na leštenie

Pri leštení je to podobné ako pri lakovaní - radšej si dať námahu s maskovaním, ako následne stráviť 2x toľko času čistením. Reč je o miestach a dieloch, ktoré sa leštiť nebudú, respektíve by ich mohol presah s leštičkou aj poškodiť. Sú to napríklad gumené tesnenia, nelakované lišty a iné plasty, chrómové lišty a podobne. Čistenie bielej pasty z čiernych nelakovaných plastov a gumených tesnení vie byť celkom makačka - ak si dáte námahu s maskovaním, po leštení za to budete vďačný.


Leštenie

Potrebné prípravky: leštička, leštiace kotúče, pasta/pasty, prípadne unášač na menšie kotúče, mikrovláknová utierka na zotretie zvyškov pasty

Je veľké množstvo kombinácií stroja (leštičky), kotúčov a pást. Ak ste sa dostali k tomuto článku, pravdepodobne patríte k začiatočníkom a v tom prípade pre vás bude vhodná excentrická (orbitálna) leštička. Pre začiatočníka je bezpečnejšia (malé riziko spálenia laku, menšia "brúsna" schopnosť ako rotačné leštičky). Detailnejší popis nájdete v samostatnom článku ako si vybrať leštičku.

Kotúče sa delia podľa priemeru a tvrdosti. Tvrdosť ovplyvňuje to, ako veľmi dokážete zbrúsiť lak - tvrdé kotúče slúžia na odstránenie väčších poškodení, naopak mäkké sa používajú na finálne doleštenie do vysokého lesku.
Rozlišujú sa farbami, obvykle štyroma - najjemnejšie kotúče slúžia len na aplikáciu ochrany (vosky, keramika, sealanty...) a zvyšné tri sú na leštenie/brúsenie laku. V prípade kotúčov Liquid Elements je najtvrdší červený, stredný je žltý, jemný leštiaci zelený a posledný je fialový, ktorý slúži len na nanesenie ochrany laku. Mimo vyššie spomenutých, najčastejšie používaných, penových kotúčov existujú aj "špecialitky" - mikrovláknové alebo vlnené kotúče. Tie sú ideálne na prípady, kedy je potrebné z laku zbrúsiť väčšiu vrstvu, t.j. nie úplne ideáne pre začiatočníkov.
Priemer kotúča záleží od toho, akú veľkú plochu budete leštiť. Štandard je 125mm, existujú aj väčšie - 150mm, prípadne na menšie plochy 75mm. Pre mini leštičky sú aj priemery 50/40/25/15mm. Priemer kotúča záleží aj od modelu leštičky.

Ku kotúču je vždy potrebné zvoliť vhodnú pastu. Tak ako existujú rôzne tvrdosti kotúčov, poznáme aj rôzne zrnitosti pást. Označenie majú podobné ako brúsne papiere, vo všeobecnosti by sa dalo povedať, že čím nižšie číslo, tým "hrubšia" pasta. Detailnejšie rozdelenie nájdete v samostatnom článku ako si vybrať pastu Menzerna

Konzervácia

Ak ste podstúpili všetky vyššie spomenuté kroky, bol by hriech neurobiť maximum pre to, aby výsledok vydržal čo najdlhšie. Z toho dôvodu je vhodné po vyleštení karosériu zakonzervovať. Na to je tiež široké spektrum dostupných produktov, ktoré sa líšia spôsobom aplikácie, dĺžkou poskytovanej ochrany a v neposlednom rade cenou.

K dispozícii sú syntetické vosky a sealanty (cenovo cca 15-20€, napríklad Autoglym Extra Gloss Protection alebo Menzerna Power Lock Ultimate Protection), tuhý vosk (Autoglym Ultra High Definition Wax), keramika (Autoglym Ultra High Definition Ceramic Coating). 
V ponuke máme aj produkty na rýchlu ochranu (Autoglym Rapid Aqua Wax Complete Kit 500ml - tekutý rýchlovosk, keramický sprej Autoglym Rapid Ceramic Spray 500ml, Autoglym Polar Seal 1L - Napeňovací coating). Tieto ale neodporúčame ako hlavný konzervačný produkt, skôr ako doplnok pre udržanie čo najdlhšieho účinku hlavnej ochrany laku počas pravidelných umývaní.